Main Content

ייצור רכיבי מתכת בכרסום מהיר CNC מדויק ומשתלם להפליא

מפלאפונים חכמים ועד מטוסי סילון, יצורם של מגוון מוצרים מתאפשר היום הודות לשימוש בטכנולוגיית כרסום CNC. זוהי שיטה יעילה ומשתלמת לייצור מהיר של רכיבי מתכת ופלסטיק ודגמי אב טיפוס.

בכתבה הבאה נתמקד בעיקרי השיטה, שלבי הייצור ומגוון היתרונות שהיא מציעה.

בעיבוד שבבי ממוחשב, מכונות בבקרה מספרית ממוחשבת (CNC, Computer Numerical Control) מתוכנתות להמיר קוד מספרי למערכת צירים קרטזית על מנת להפוך חומר גלם מוצק לרכיב מוגמר. כרסום CNC הוא סוג מסוים, נפוץ מאוד, של עיבוד שבבי ממוחשב הממנף בקרות ממוחשבות ומכונות כרסום כדי לייצר את החלק המבוקש.

מהו כרסום CNC ?

כרסום CNC הוא תהליך עיבוד שמשתמש בבקרות ממוחשבות ובכלי חיתוך כדי להסיר חומר באופן סלקטיבי מגוש מוצק של חומר גלם, כדי לייצר חלקים מעוצבים בהתאמה אישית.

מכונת כרסום CNC כוללת שולחן שמזיז ו/או מסובב באופן אוטומטי את חומר הגלם במישורים שונים כדי שכלי החיתוך יעבדו אותו.

מכונות הכרסום פועלת על ידי המרת מודל תלת מימד ב-CAD לסט של הוראות מחשב, המשמש להגדרת הפעולות והתנועות של כלי החיתוך.

שלבים בייצור של כרסום CNC

תהליך הכרסום דומה לתהליכי ייצור אחרים של עיבוד שבבי CNC, וכולל את השלבים הבאיo

  •  עיצוב החלקים באמצעות תוכנת CAD
  • תרגום קבצי CAM/CAD לקוד מספרי (תוך ווידוא שכל ההוראות נכונות וישימות)
  • הכנת מכונת הכרסום לעבודה
  • ייצור החלקים והרכיבים

יכולות עיבוד שונות בהתאם למספר הצירים

מכונות כרסום CNC מופעלות ע"י מחשב בלבד. הן נבדלות זו מזו במספר צירי התנועה שלהן, מ- 2 ועד 5 צירים -

  • צירים - (2-axis) מכונות אלו יכולות לחתוך חורים וחריצים בצירי ה-x ו-z. כלומר מכונה זו תחתוך רק אנכית ואופקית ובכיוון אחד.
  • צירים (3-axis) - במכונות אלו מתווסף ציר ה-y. סוג זה הוא הנפוץ ביותר מבין מכונות הכרסום. ניתן לחתוך אנכית ולכל כיוון, אבל עם אובייקט בצורת כדור למשל, יש צורך בעיבוד נפרד לכל חצי. הסיבה לכך היא שגם עם שלושה צירים, לא ניתן לכרסם מלמטה.
  • צירים (4-axis) – מכונות מורכבות יותר, המצוידות ביכולת נוספת לסובב את ציר ה-x, בדומה למחרטות למשל.
  • צירים (5-axis) - משלבות יכולות סיבוב בציר ה-x וה-y. אלו הן מכונות הכרסום האידיאליות, שמאפשרות ייצור רכיבים מורכבים ומתוחכמים עבור תעשיות הרכב, חלל, תעופה, מכשור רפואי, כמעט כל דבר שניתן לדמיין.

יתרונות הכרסום CNC

  • דיוק מירבי - מכונות כרסום CNC מייצרות חלקים בדיוק מירבי ובהתאם למפרט. מכיוון שהן מסתמכות על הוראות מחשב, מתבטלת גם אפשרות של טעויות אנוש. ניתן לייצר במדויק חלקים מורכבים תוך השגת טולראנסים הדוקים עד כדי 0.004 מ"מ.
  • מהירות ויעילות - כרסמות CNC כוללות קרוסלות מסתובבות המכילות עד כ- 30 כלי חיתוך שונים. כלים אלו מוחלפים אוטומטית על הציר במהלך פעולות העיבוד, ומאפשרים ביצוע מהיר ויעיל. אם עיבוד קונבנציונלי עשוי להימשך ימים עד שבועות, במכונות כרסום ניתן לייצר תוך שעות בודדות ואף דקות (תלוי כמובן בגאומטריה המבוקשת).
  • התאמה למגוון חומרי גלם – ניתן להשתמש במתכות שונות לייצור בשיטה זו, לרבות אלומיניום, פליז, פלדה עדינה, פלדת אל-חלד ועוד.
  • יעילות כלכלית – כרסום CNC הוא מבין תהליכי הייצור המודרניים המשתלמים ביותר. העלויות אטרקטיביות מאוד בהשוואה לשיטות ייצור אחרות שלרוב ידרשו השקעה בכלים ובמיוחד כשמדובר על כמויות קטנות, לעיתים אפילו בהשוואה לייצור במדפסות תלת-מימד.

אנחנו במטאליטק מספקים שירותי תכנון הנדסי, ייעוץ מקצועי וייצור חכם ויעיל של רכיבי מתכת.

אנחנו עושים זאת בהצלחה כבר למעלה מעשרים שנה באמצעות צוות מומחים למטלורגיה, מיכון מתקדם, ניסיון בינלאומי עשיר ומחויבות מלאה ללקוחותינו.

מטאליטק מספקת שירותי תכנון וייצור מהירים של רכיבים שונים ואב טיפוס, באיכות גבוהה ובמגוון שיטות ייצור. מכונות הכרסום CNC המתקדמות שלנו בעלות 3, 4 ו-5 צירים, יכולות לעמוד גם לרשותכם בפרויקט הייצור הבא.

אולי יעניין אותך גם